Umělá inteligence (AI) ve vzdělávání představuje revoluční nástroj, který má potenciál transformovat způsob, jakým studenti učí, učitelé vyučují a vzdělávací instituce fungují. AI v této oblasti zahrnuje širokou škálu technologií, jako jsou adaptivní učební platformy, systémy pro personalizované učení, inteligentní tutoriální systémy, a dokonce roboty asistující učitelům nebo studentům. Tyto systémy a nástroje využívají algoritmy strojového učení a pokročilé datové analýzy k poskytování individualizované vzdělávací zkušenosti, které mohou napomoci zvýšit efektivitu učení a zapojení studentů.
AI umožňuje personalizaci vzdělávání tím, že přizpůsobuje učební obsah a tempo učení jednotlivým potřebám studentů. Adaptivní učební platformy lze naprogramovat tak, aby sledovaly výkon studentů v reálném čase a poskytovaly okamžitou zpětnou vazbu. To pomáhá identifikovat oblasti, ve kterých student potřebuje další pomoc, a umožňuje systému doporučovat dodatečné zdroje nebo aktivity pro posílení porozumění. Díky AI lze také předvídat vývoj učení studentů a preventivně zasahovat, pokud jsou znát známky možných obtíží. To vede k efektivnějšímu využití času učitelů a zdrojů škol.
Kromě personalizace vzdělávání se AI využívá pro zlepšení administrativních procesů ve školách a vzdělávacích institucích. Systémy založené na AI mohou automatizovat rutinní úkoly, jako je zpracování přihlášek, plánování, a dokonce i hodnocení některých druhů studentských prací. To uvolňuje čas učitelům a školnímu personálu na více hodnotné činnosti, například na individuální práci se studenty, pedagogické plánování nebo osobní rozvoj. Navíc, AI dokáže analyzovat a zpracovávat velké množství vzdělávacích dat, což pomáhá vzdělávacím institucím lépe porozumět trendům ve výkonech studentů a efektivitě učebních programů, a na základě těchto poznatků pak mohou provádět informovaná rozhodnutí o zlepšeních.
Využití AI ve vzdělávání však také přináší určité výzvy a otázky, například ohledně ochrany soukromí a bezpečnosti dat, potenciální nevyrovnanosti v přístupu k technologiím, a omezení způsobená předsudky, které mohou být do algoritmů zaneseny. Je nezbytné, aby byly tyto aspekty pečlivě zváženy a regulovány, aby AI mohla být využívána eticky a efektivně, a aby přinášela prospěch všem zúčastněným v procesu vzdělávání.
Mgr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)