Umělá inteligence (AI) proniká do mnoha aspektů lidského života a vzdělávání není výjimkou. V kontextu školství a vzdělávání nabízí AI inovativní nástroje a metody, které mohou transformovat tradiční výukové metody. Jednou z klíčových přínosů AI ve vzdělávání je personalizace výuky. Díky analýze dat o studentech může AI vytvářet individuální vzdělávací plány, které se přizpůsobují specifickým potřebám a tempu každého studenta. Například systémy jako inteligentní doučovací programy mohou poskytovat zpětnou vazbu v reálném čase, identifikovat oblasti, ve kterých má student potíže, a navrhovat cílené úkoly pro zlepšení těchto dovedností.
Další významnou oblastí, kde AI nachází uplatnění, je automatizace administrativních úkonů a hodnocení. AI může ušetřit pedagogům čas tím, že automatizuje rutinní úkoly, jako je hodnocení testů, správu docházky nebo sestavování statistických přehledů o pokrocích studentů. Například nástroje pro rozpoznávání textu a analýzu jazyků dokážou rychle a efektivně hodnotit písemné práce, což uvolňuje čas učitelům pro individuální práci se studenty. Kromě toho může AI pomoci při vytváření obsahu a učebních materiálů, zajišťovat jejich aktuálnost a relevantnost, tedy aspekt klíčový v rychle se měnícím světě znalostí.
Nicméně, integrace AI do vzdělávacího procesu přináší také výzvy. Je třeba řešit otázky týkající se etiky, soukromí a bezpečnosti dat. Existují obavy, že přílišná reliance na AI by mohla vést ke snížení role lidského faktoru ve vzdělávání a omezit rozvoj kritického a kreativního myšlení u studentů. Je nezbytné zajistit, aby využití AI bylo v souladu s pedagogickými cíli a hodnotami a bylo transparentní pro všechny zúčastněné strany. Vzdělávací instituce musí přijmout odpovědnost za etické nasazení AI, včetně zajištění rovnosti v přístupu k moderním technologiím, aby se zabránilo prohlubování digitální propasti mezi různými segmenty populace.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)