Umělá inteligence (AI) představuje jednu z nejvýznamnějších a nejrychleji se rozvíjejících oblastí vědy a technologie v současnosti. V podstatě jde o snahu stvořit stroje a systémy, které jsou schopné vykonávat úkoly, jež by normálně vyžadovaly lidskou inteligenci. Mezi tyto úkoly patří například rozpoznávání řeči, vizuální vnímání, rozhodování, překlad jazyka a další kognitivní činnosti. Umělá inteligence se dělí na úzkou (nebo také slabou) AI, která je navržena pro vykonávání konkrétního úkolu, a obecnou (nebo silnou) AI, která by měla zvládnout jakýkoli intelektuální úkol, jenž by zvládl člověk.
Základními stavebními kameny umělé inteligence jsou algoritmy a strojové učení. Algoritmus je série přesně definovaných kroků nebo pravidel, které vedou k řešení určitého problému. Strojové učení, jedna z nejvýznamnějších podmnožin AI, umožňuje systémům se samostatně učit a zlepšovat na základě zkušeností, aniž by byly explicitně naprogramovány pro daný úkol. Toho je dosaženo analýzou velkého množství dat a hledáním vzorů a souvislostí. Jako příklad lze uvést neuronové sítě, inspirované biologií lidského mozku, které se používají v hlubokém učení k řešení komplexních problémů, jako je rozpoznávání obrazu či přirozeného jazyka.
Aplikace umělé inteligence mají potenciál převratně změnit různé oblasti lidského života. V medicíně se AI například využívá k analýze lékařských snímků a předpovědím diagnóz, dokáže tak zlepšit přesnost a rychlost diagnostiky. V oblasti dopravy se autonomní vozidla stávají realitou díky pokrokům v AI, což by mohlo vést ke snížení počtu dopravních nehod a optimalizaci dopravy. Avšak s těmito pokroky přicházejí také etické a sociální výzvy, jako je otázka soukromí, bezpečnosti a zaměstnanosti, které vyžadují důkladné zvážení a regulaci. Vývoj umělé inteligence tak bude v nadcházejících letech nejen o technických inovacích, ale také o hledání rovnováhy mezi technologickým pokrokem a odpovědností vůči společnosti.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)