Jednou z nových metod přístupu k učení je tzv. adaptive learning. Co obnáší a jaké má výhody?
Co je adaptive learning a jaké má výhody
Český ekvivalent pojmu adaptive learning by mohl jednoduše znít „adaptivní učení“. Jedná se o techniku, která využívá výuku založenou na datech sloužících k úpravě a přizpůsobení celého procesu individuálním potřebám každého žáka. Adaptivní výukové systémy mohou sledovat údaje jako je pokrok, zapojení a výkon žáků a využívat je k poskytování personalizovaných výukových zkušeností.
V praxi tato metoda především využívá moderní technologie jako jsou počítačové algoritmy a umělá inteligence. Adaptive learning má ostatně svůj původ v 70. letech 20. století v rámci konceptu umělé inteligence. V té době byla všeobecně přijímána myšlenka, že počítače nakonec dosáhnou lidské schopnosti adaptivity.
Hlavní výhodou adaptive learningu je především jeho efektivita. Student se učí vlastním tempem, tím se akcentují jeho silné stránky. Výsledkem je rychlejší a výraznější pokrok v učení. Zároveň tak může rozvíjet v plné míře veškerý potenciál.
Podporuje se spolupráce mezi studentem a pedagogem a pedagogové jsou přirozeně vedeni k tomu, aby poskytovali praktické znalosti. Učení se pro studenty stává zábavnější. Navíc se tak přirozeně i seznamují s moderními technologiemi.
Adaptive learning má blízko k moderním technologiím
Mnozí jsou tak nakonec tímto segmentem zaujati natolik, že se mu rozhodnou věnovat hlouběji. Mohou se z nich například pak stát i studenti IT, kteří se přímo zaměřují mimo jiné i na zmíněnou umělou inteligenci.
Adaptive learning se navíc velmi dobře kombinuje s dalšími moderními výukovými směry. Na současných školách tak nachází uplatnění přímo adaptive e-learning. To vede ke rychlenému získávání nových znalostí studenty přirozenějším způsobem.
Důkazem, jak efektivní je zapojení těchto myšlenek do výuky v 21. století, je i Evropská akademie vzdělávání. Dbáme na začlenění aktuálních trendů, jako je adaptive learning, ale i e-learningové vzdělávání a mnohé další moderní postupy.
Vytváříme tak podnětné prostředí, ve kterém mohou studenti snadno získávat nové znalosti a dovednosti.
Zdroj: Evropská akademie vzdělávání (European Academy of education)