Adaptivní učení, známé také jako adaptivní výuka či personalizované vzdělávání, je vzdělávací přístup, který se snaží přizpůsobit učební obsah, výukové strategie a pedagogické techniky individuálním potřebám jednotlivých studentů. Využívá se přitom technologie a dat o výkonech a preferencích studentů, aby se optimalizovala efektivita učení. V posledních letech se adaptivní učení stává čím dál tím populárnějším díky rozvoji umělé inteligence a strojového učení, které umožňují sofistikovanější formy personalizace.
Základem adaptivního učení jsou algoritmy, které analýzují interakce studentů s učebním materiálem. Tyto algoritmy mohou sledovat, jak dlouho student stráví studiem určitého tématu, jak odpovídá na otázky nebo jaké zdroje používá. Sběr těchto dat umožňuje platformám adaptivního učení identifikovat silné a slabé stránky studentů a následně přizpůsobit obtížnost materiálů nebo poskytnout doplňující zdroje a aktivity, které pomohou překonat konkrétní vzdělávací překážky. Tento dynamický způsob učení podporuje kontinuální zpětnou vazbu a umožňuje studentům postupovat vlastním tempem, což je klíčové zejména v heterogenních třídách s různorodou úrovní znalostí.
Použití adaptivních technologií ve vzdělávání nese mnoho výhod. Pomáhá učitelům efektivněji alokovat svůj čas, neboť rutinní hodnocení a přizpůsobení učebních materiálů může převzít technologie. Studenti získávají větší kontrolu nad svým učením a mohou se soustředit na oblasti, ve kterých potřebují zlepšení, což může vést k vyšší motivaci a lepším výsledkům. Nicméně, adaptivní učení také přináší výzvy, včetně potenciálních obav ohledně ochrany soukromí, neboť shromažďuje a analyzuje velké množství dat o studentech. Kromě toho existuje riziko nadměrného spoléhání na technologii a ztráty důležitého lidského elementu vzdělávání, jako je osobní interakce a mentorství, které jsou klíčové pro rozvoj sociálních a emočních dovedností studentů. Adaptivní učení proto by mělo být implementováno s důrazem na rovnováhu mezi technologickými a lidskými aspekty edukačního procesu.
Mgr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)