Umělá inteligence (AI) se v posledních letech stává stále významnějším faktorem ve vzdělávacím sektoru, což přináší řadu výhod, ale také vyvolává otázky ohledně jejího správného využití a potenciálních dopadů. Klíčovými oblastmi, kde AI nachází uplatnění, jsou personalizace učení, automatizace administrativních úkolů a podpora výukových procesů.
Personalizace učení je jeden z nejzásadnějších přínosů AI ve vzdělávání. Učební platformy vybavené umělou inteligencí dokážou analyzovat výkon a styl učení každého studenta, aby poté poskytly učivo přizpůsobené jeho individuálním potřebám a schopnostem. AI může identifikovat slabé stránky studentů a nabídnout jim cílené aktivity, které podporují rozvoj v oblastech, ve kterých mají mezery. Tímto způsobem se vzdělávací proces stává efektivnějším a motivujícím pro studenty, kteří mohou pracovat ve vlastním tempu a podle svých preferencí.
V administrativní sféře AI usnadňuje práci učitelům a školním administrátorům tím, že automatizuje časově náročné úkoly, jako je vyhodnocování testů, sledování docházky nebo správa školních databází. Tímto způsobem umožňuje pedagogům více se soustředit na samotnou výuku a interakci se studenty. Navíc AI může pomoci i v předpovídání vývoje vzdělávacích trendů a při rozhodování o alokaci zdrojů na základě analýzy velkých dat (big data).
Nicméně, integrace AI do vzdělávání přináší i výzvy, jako je potřeba zabezpečení a ochrany osobních dat, potenciál pro posílení sociálních rozdílů v přístupu k vysoce kvalitnímu vzdělání, a otázky týkající se etiky a odpovědnosti v případě, že AI systémy selžou nebo budou zneužity. Důležité je také přizpůsobit učební osnovy a vzdělávací metody novým technologiím a zajistit, aby byly digitální dovednosti součástí základního vzdělání pro všechny studenty. V neposlední řadě je klíčové udržet lidský prvek ve vzdělávání, jelikož AI by měla sloužit jako podpora, nikoliv jako náhrada kvalitních učitelů a výchovných pracovníků.
Mgr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)