Učební styl

Učební styl je specifický způsob, jakým jedinec absorbuje, zpracovává a uchovává nové informace. Rozliční lidé mají různé preference, jak se učí nejlépe, což je často kombinací několika metod a technik. Učební styly jsou často kategorizovány podle VARK modelu, který rozlišuje vizuální (V), akustické (A), čtením/psaním (R) a kinestetické (K) styly učení. Tyto styly mohou být také dále rozšířeny o multimodální učení, kde jedinec preferuje kombinaci více než jednoho základního stylu.
Vizuální učební styl preferují jednotlivci, kteří se učí nejlépe prostřednictvím obrázků, diagramů, grafů a vizuálních prezentací. Vizuální studenti mají tendenci být velmi dobří v mapování myšlenek, poznámek a ve využívání různých barv a tvarů k organizaci informací. Akustický učební styl je charakteristický pro ty, kteří preferují poslech a mluvení. Takoví lidé mají sklony k tomu, aby se učili lépe poslechem přednášek, diskusí nebo při opakování informací nahlas. Čtením a psaním preferující jedinci se učí efektivněji prostřednictvím čtení textů, poznámek a psaní vlastních shrnutí a eseji. Kinestetický styl je typický pro osoby, které se učí nejefektivněji prostřednictvím zkušeností a praxe, řešením reálných problémů, experimentováním a pohybem.
Přestože teorie učebních stylů má mnoho zastánců, vědecké důkazy o její efektivitě jsou smíšené a některé studie naznačují, že přizpůsobení výuky učebním stylům nemusí nutně vést ke zlepšení výsledků. Důležité je, aby výuka byla flexibilní a zahrnovala různé typy činností, které oslovují různé smysly a stimulují různé kognitivní schopnosti. Například kombinované aktivity, které zahrnují vizuální materiály, diskuse, praktické cvičení a psané úkoly, mohou být efektivní pro širokou škálu studentů bez ohledu na jejich preferovaný učební styl. Přizpůsobení výuky individuálním potřebám studentů, spíše než striktní dělení podle učebních stylů, může přinést lepší výsledky a pomoct studentům rozvíjet flexibilitu ve způsobech učení. 

Mgr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *