Jedním z nejdůležitějších mezníků pro nejen tuzemské vzdělávání se stal tzv. Boloňský proces. Jaký má význam?
Co je Boloňský proces
Jako Boloňský proces se označuje dohoda celkem 48 evropských i mimoevropských států a Evropské komise, které si za svůj cíl primárně daly zvýšit dostupnost, přitažlivost a kvalitu vysokoškolského vzdělávání. U jeho zrodu stála Sorbonnská a Boloňská deklarace.
Z toho následně vyplynulo vytvoření Evropské oblasti vysokoškolského vzdělávání. Ten je charakteristický klíčovými prvky, a to:
třístupňový systém vzdělávání
kreditový systém ECTS
rámce kvalifikací
zajišťování kvality
Lisabonská úmluva a centra ENIC-NARIC
dodatek k diplomu
„Joint Degrees“
Praktickým důsledkem vytvoření tohoto evropského vzdělávacího rámce je především posílení kvality a významu učení a výuky, usnadnění uznávání kvalifikací a jednotlivých období studia vlivem srovnatelných tří stupňů vysokoškolského vzdělávání (bakalářské, magisterské, doktorské) zajištění studijní mobility, ale také posílení přeshraniční akademické spolupráce napříč jednotlivými školami.
Jak se promítl Boloňský proces do českého školského systému
Boloňský proces se tak nevyhnutelně dotkl i systému vzdělávání v České republice. V tuzemsku to především znamenalo zavedení bakalářského stupně vzdělávání, dále zavedení systému akreditací a připojení se k tzv. Lisabonské úmluvě ohledně uznávání kvalifikací.
Vysokým školám se zároveň dostala do rukou značná autonomie a studenti se mohli nově začít podílet na řízení a správě.
Mimo to se v Česku společně s otevřením se zahraničním vlivům objevila i celá řada mezinárodních škol, které jsou založeny přímo na myšlence, že je nutné podporovat propojení jednotlivých evropských zemí a čerpat inspiraci ze zahraničí.
Na Evropská akademii vzdělávání do vzdělávacího plánu přirozeně integrujeme moderní technologie a další inovace. Svoje studenty připravujeme na praktické uplatnění v dynamickém globalizovaném světě.
Zdroj: Evropská akademie vzdělávání (European Academy of education)